Hjemmebesøg hos kommende vuggestueforældre

Tilbud om hjemmebesøg før dit vuggestuebarn starter i daginstitution

Kære forældre

I Børnegården Frederiksholm vil vi gøre vores bedste for at jeres barn får god og harmonisk start i daginstitution.

Når et barn starter i institution, har det brug for at få opbygget nogle gode relationer til nogle voksne, hvor det kan føle tryghed og have det godt.

Vi vil derfor gerne lære jeres barn og jer at kende så tidligt som muligt, allerede inden jeres barn starter hos os. Det giver jeres barn og jer mulighed for gradvist at blive kendt med en ny hverdag med nye voksne. Det kan tage noget tid.

Derfor tilbyder vi at komme på hjemmebesøg hos kommende vuggestueforældre, hvor vi så tidligt som muligt kan lære hinanden at kende både barn, forældre og pædagog fra daginstitutionen.
Det giver os mulighed for at mødes i jeres barns velkendte hverdag. Her vil vi tale om barnets første tid f.eks. søvn- og kostrutiner, hvad dit barn kan lide at lege med, hvad der gør dit barn tryg, helbred, hverdagen i vuggestuen sammen med de andre børn og samarbejdet mellem forældre og institution i hverdagen.

Hvis I ønsker at tage imod tilbuddet, kan vi komme på hjemmebesøg:

Vi kontakter jer på telefon for at høre, om det er, noget I ønsker og aftaler dato og tidspunkt. Alternativt kan vi aftale det, når I kommer på første besøg i vuggestuen.
Hvis I ikke ønsker hjemmebesøg, tager vi snakken i daginstitutionen.

I bliver tilbudt hjemmebesøg inden opstart i Børnegården Frederiksholm da vi har været en del af en forsøgsordning om at styrke børns opstart i dagtilbud samt understøtte et godt forældresamarbejde. Forsøgsordningen er ovre, men vi er blevet så glade for ordningen at vi har valgt at fortsætte.

Vi registrerer fortsat, hvor mange familier der bliver tilbudt hjemmebesøg og hvor mange, der takker ja/nej til tilbuddet. Fire gange om året sender vi data til forvaltningen i anonymiseret form, herefter sletter vi data på jeres barn. Det har ingen betydning for vores fremtidige samarbejde, om I svarer ja eller nej til tilbuddet om hjemmebesøg.

Med venlig hilsen

Marlene Schrøder Esmann, Pædagogisk leder i Børnegården Frederiksholm, primær i vuggestuen